Aj kresťan môže byť gauner...

Autor: Roman Laml | 26.7.2011 o 12:51 | (upravené 26.7.2011 o 13:00) Karma článku: 4,71 | Prečítané:  343x

Celkom podľa očakávania sa krátko po označení nórskeho útočníka za „kresťanského fundamentalistu" ozvali hlasy, ktoré toto odmietali. Do veľkej miery ide o výklad pojmov „kresťanský fundamentalista", ktorý môže byť veľmi široký, ale je tu zrejmá aj snaha  očisťovať a obraňovať kresťanstvo pred jeho zdanlivým dehonestovaním.

Kresťanstvo je v pozadí týchto úvah nepoškvrnenou pozitívnou ideou a akákoľvek kritika v spojení s ním je ponímaná za útok. Rozumiem tomu, ale nesúhlasím s tým. Akákoľvek idea, nielen náboženská, môže byť zneužitá a použitá ako zámienka pre rôzne činy aj zločiny.

Samotné kresťanstvo nemá v sebe len pozitívne myšlienky. Evanjelický kazatel Ondřej Stehlík napríklad poukazuje na biblickú genocídu - „Hospodinův příkaz zachycený v knize Deuteronomium přímo rozkazuje genocidu provést."

Stehlík sa snaží  nájsť vysvetlenie a dochádza k záveru: „To, co jsem původně hledal jsem nenašel. Pochopil jsem ale, že ani skutečnou ani literární genocidu není možné vysvětlit natož omluvit. Různé postřehy a poznatky mohou být pravdivé, zajímavé a podnětné. Pakliže se ale snaží vysvětlit nevysvětlitelné a omluvit neomluvitelné, vznikají z toho jen paskvily a cynické žvásty. Nemá smysl popírat realitu biblického vyvražďování. A ještě nebezpečnějším by se mohlo stát ho omlouvat nebo vyzdvihovat."

A končí slovy:„... celé biblické svědectví je jakýmsi procesem hledání, velkým dialogem všemožných tradic a důrazů. Některé důrazy přinášejí vášnivou horlivost směřující až k vražedné nenávisti, a jiné hlasy zas znějí laskavou otevřeností vůči těm druhým, cizincům, hříšníkům a pohanům, otevřeností, která jde až k sebeoběti...Jak se jednotlivé hlasy uplatní, jak je necháme znít nejenom v Bibli, ale i ve svém životě a skrze náš život i v tomto světě, to záleží i na nás."

Úmyselne som použil slova teológa a vyhol sa tak označeniu zo zaujatosti, neznalosti a podobne. Pre toho kto chce, aj Biblia a viera môžu poskytnúť motív k vraždeniu. Nebolo by to histórii nič nového. Veď napríklad onedlho bude výročie Bartolomejskej noci.

Nedokážem a ani nechcem posudzovať hĺbku a úprimnosť viery kohokoľvek, neviem ako veľmi a úprimne sa Breivik cítil byť kresťanom ako výrazne kresťanstvo ovplyvnilo jeho správanie. Jeho označenie za kresťanského fundamentalistu neznamená kopanie do kresťanov, ako som sa dočítal. To, že sa Breivik inšpiroval aj kresťanstvom a považoval sa za kresťana nie je dehonestáciou viery, ale malo by byť varovaním pred neznášanlivosťou, nenávisťou a fanatizmom, ktoré môže vychádzať aj z kresťanstva. Viera alebo neviera nemajú v sebe  geneticky zakódované dobro alebo zlo, ale dajú sa využiť pre ich odôvodňovanie a ospravedlňovanie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.


Už ste čítali?